کد مطلب:321351 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

استدلال به اینکه منظور از ایلیا و علی محمد باب است
در این مقام چون به خیال باطل خود ثابت كرده كه یوم
ظهور این مرد قیامت بوده بسیاری از آنچه در قرآن وارد شده است و هم چنین در سایر كتب سماویه همه را تأویل به این روز می كند و چون از آن چه تا حال بیان كرده ایم بعون الله بطلان اصل مطلب آنها ظاهر شده و حجم كتاب هم بسیار شده است دیگر حاجت به تكرار این عبارات نیست و از جمله عبارتی است كه از كتاب ملاكی نقل كرده كه من به شما پیش از ورود روز عظیم و مهیب خداوند ایلیا را خواهم فرستاد و آن وقت ایلیا را به میرزا علی محمد تأویل كرده و صریح فرمایش حضرت امیر علیه السلام است كه در بعضی نسخ خطبه ی البیان می فرماید انا ایلیاء انجیل و از این فرمایش معلوم است كه در انجیل هم آن حضرت را ایلیا خوانده اند و نیز در بحار نقل كرده از جابر جعفی از حضرت باقر (ع) از حضرت امیر در خطبه ی انا اسمی فی الانجیل ایلیا و از انوار نقل نموده است كه اسم آن حضرت در توریة ایلیا است خلاصه و در سایر آن چه هم نقل كرده از این قبیل عیوب بسیار است الا این كه باز اگر بخواهیم شرح بدهم موجب اطناب خواهد بود و عباراتی هم از ابواب بیان در معاد نقل كرده است كه همه را به همین خرافات تأویل نموده است و حاجتی به ذكر آنها نیست و بطلان همه ظاهر شده است و با این وضع كه این جا و سابق ملاحظه كرده ای كه دیگر نقصی در احتجاج او نیست همین مانده است كه اثبات كند كه كتب آسمانی تحریف نشده و حال اینكه اگر مثل آفتاب بر ما واضح شود كه این كتب عین همان ها است كه از آسمان نازل شده مثل آفتاب نیز واضح است كه ابدا دلالتی بر صحت مذهب شما ندارد چنان كه مفصلا این مطالب معلوم شده ولی باید این مطلب را هم مختصرا جواب گفت و بدان كه مولای بزرگوار من روحی فداه رساله ای مفصل در جواب نصاری نوشته اند و آن را مسمی بحسام الدین نموده اند و به طبع هم رسیده و هر كه تفصیل این مطلب را خواسته باشد به آن كتاب مبارك رجوع كند تا بر حق واقف شود خلاصه گفته است و چون محرفین و ملحدین و جاهلین می گویند توریة و انجیل تحریف شده محض رفع این توهم و دفع این خیال باطل عرض می شود قرآن من اوله الی آخره مكذب این قول است می فرماید و لما جاءهم كتاب من عندالله صمدق لما معهم و كانوا من یقبل یستفتحون علی الذین كفروا فلما جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنة الله علی الكافرین تصدیق توریة و انجیل موجوده لدیهم را فرموده و لما جاءهم رسول من عندالله مصدق لما معهم نبذ فریق من الذین اوتوا الكتاب كتاب الله وراء ظهورهم كانهم لا یعلمون و من قبله كتاب موسی اماما و رحمة و هذا كتاب صمدق و آمنوا بما انزلت مصدقا لما معكم و هو الحق مصدقا لما معهم مصدق لما بین یدیه نزل علیك الكتاب بالحق مصدقا بین یدیه یا ایها الذین اوتوا الكتاب آمنوا
بما انزلنا مصدقا لما معكم و انزلنا الیك الكتاب مصدقا لما بین یدیه والذی اوحینا الیك من الكتاب هو الحق مصدقا لما بین یدیه یا قومنا انا سمعنا كتابا انزل من بعد موسی مصدقا لما بین یدیه قل فأتوا بكتاب من عندالله هو اهدی منهما اتبعه ان كنتم صادقین اگر كتاب تحریف شده بود و میان خلق نبود و یا مستور كرده بودند چگونه می فرمود فأتوا بكتاب هو اهدی منها اتبعه و این كه ذكر تحریف شده تحریف معنی است یحرفون الكلم عن مواضعه یحرفون الكلم من بعد مواضعه موضع كلمه معنی ما وضع له است چنان چه از قبل ذكر شد اخبار صریحه ی واضحه مدله بر این كه در ظهور و قائم علما ناس كتاب الله را به افكار باطله خود تفسیر و تأویل می نمایند و به آن احتجاج بر قائم می نمایند چنان چه الیوم مشهود و مسموع است صریح تنزیل را ترك كرده و ظاهر اخبار را رفض نموده و به اقوال امثال خود احتجاج بر آیات و صاحب آیات می نمایند و استدلال بر بطلان این امر عظیم می فرمایند این است مقصود از تحریف كه الیوم علمای شیعه به آن مشغولند.